‘Un plus Une – Romeo en Julia in India’, in Filmmagie – # 660 – december 2015

logofilmmagie_0Claude Lelouch moet erg veel van de liefde houden. Of zich op zijn minst aan een romantisch beeld van de werkelijkheid vastklampen. In vorige films als ‘What war may bring’ en ‘And Now… Ladies and Gentlemen…’ waren die romances gesitueerd tegen een ruwe achtergrond, maar in ‘Un plus Une’ combineert hij dit met het esoterische van India. Die cocktail staat op voorhand garant voor de nodige lichtvoetigheid, en Lelouch slaagt er in daar een schep klefheid bovenop te doen.

Op vraag van regisseur Rahul Vohra, die van een waargebeurd liefdesverhaal de Indiase Nouvelle Vaguefilm ‘Juliette et Romeo’ maakt, vliegt Antoine Abeilard naar India om de bijbehorende soundtrack te componeren. Daar aangekomen is hij niet enkel onder de indruk van het glorieuze Bollywood, maar ook van Anna, de echtgenote van de Franse ambassadeur. Die heeft zich tijdens de drukke werkdagen van haar man toegelegd op New Wavetheorieën die westerlingen graag in het Indische onbekende ontdekken.

‘Un plus une’ heeft India als hoofdrolspeler. Een groot deel van de film vertoont een documentaire inslag, maar dan door de lens van een filmmaker met respect voor de religieuze onderbuik van het land. Onderdompelingen in de Ganges en mystieke vrouwen die met de kracht van liefde mirakels teweegbrengen vormen de achtergrond van een niet zo interessant liefdesverhaal. Toch heeft dit charme, omdat Lelouch hun toenadering op een menselijke manier vormgeeft. Het zijn hun onzekerheden – haar onvermogen om een kind te krijgen en zijn permanente hoofdpijn die hem zorgen baart – die ervoor zorgen dat ze elkaar vinden in die nieuwe werkelijkheid. Lelouch slaagt er enkel niet in zijn film op evenwicht te krijgen, waardoor het uiteindelijk melig en ongeloofwaardig wordt.

Lelouch verdedigt in de film een sterk vrouwbeeld – iets wat we toejuichen – maar vergeet daarbij zijn mannelijk personage bloed te geven. Daardoor lijkt zijn Antoines machismo een façade, en ontbreken de redenen waarom een nuchter man zich laat innemen door een zweverige vrouw die weinig met hem gemeen heeft. Ondanks het voyeurisme op het Indische leven, mankeert in deze romance de realiteit, en kijken we naar een eenvoudig doorprikbare bubbel. Fijn om met een mooie visie op de wereld te gaan slapen, maar tegelijk frustrerend makkelijk.

Un plus une