Recensie ‘Voorbij het licht’ door Silke Denissen op Cutting Edge

vhl_breed

‘Voorbij het licht’ is nog steeds te krijgen via Standaard Boekhandel of in Boekhandel Limerick. Op vier september volgt nog een boekenfeestje, daarover meer deze zomer. Silke Denissen van Cutting Edge schreef alvast dit over het boek (met vier mooie sterren):

Korte verhalen, vreemde werelden

‘Maar het is met de mens als met de bomen. Hoe meer hij naar de hoogte en naar het licht wil, hoe sterker zijn wortels naar het aardse streven, neerwaarts, in het donkere, het diepe – in het boze.’ Met dit citaat van Friedrich Nietzsche opent ‘Voorbij het licht’, het debuut van de jonge cultuurjournalist Jonas Bruyneel. Een goed gekozen citaat, want eigenlijk vat het perfect de zeven kortverhalen die in het boek staan, samen. In elk van deze verhalen heeft het hoofdpersonage een bijzondere band met het licht: het is waar hij naar streeft, waar hij mee verbonden is.

Neem nu het naamloze hoofdpersonage uit ‘Herinneringen uit Neuschwabenland’. De vijftienjarige jongen schrijft in zijn dagboek dat hij in Nieuw-Zwabenland woont, een complex dat dertien meter onder de oppervlakte van Antarctica gebouwd is. Voor bevoorrading zijn ze op de overgebleven Nazi’s aangewezen, die willen dat ze het Derde Rijk in stand houden. Het daglicht heeft de jongen nog nooit gezien. Als op een dag de bevoorrading stilvalt, breekt er chaos uit. Sommige mensen sterven, anderen veranderen in beesten om te overleven. Er zit voor de jongen en zijn zus Eva niets anders op om te ontsnappen uit het complex. Het zien van het daglicht kan hun redding betekenen.

Het gebruik van dagboekfragmenten om het verhaal te vertellen, is een leuke vondst. Toch herhaalt Bruyneel het trucje niet in de andere verhalen,wat in zijn voordeel spreekt. Elk stukje heeft een eigen stem, een eigen manier van vertellen. Om elk verhaal zo zijn eigen stem te geven, verraadt talent. Alleen, nog niet elk verhaal kan evenzeer boeien. Af en toe weidt Bruyneel iets te ver uit, wat ervoor zorgt dat je onbewust regels gaat overslaan om opnieuw tot de essentie te komen. Voor een kortverhaal – dat per definitie maar weinig tekst kent – is dat uiteraard niet ideaal. Maar dat zijn details. Dit debuut is meer dan behoorlijk, leest lekker weg en dompelt je helemaal in de vreemdste avonturen onder. Dat belooft voor de toekomst!

Silke Denissen
© Cutting Edge – 20 april 2015

Volg ‘Voorbij het licht’ op Facebook.