‘Les Héritiers’, in Filmmagie – # 652 – februari 2015

logofilmmagie_0Ze zijn met veel, films over een inspirerende leraar met een geloof in de capaciteiten van jongeren ondanks de publieke opinie. In het kielzog van Robin ‘Captain, my captain’ Williams, of meer nog ‘Les Choristes’, brengt ‘Les Héritiers’ eenzelfde verhaal, geworteld in prangende maatschappelijke vraagstukken.

Madame Gueguen geeft aan het Lyceum Léon Blum in Créteil les aan de zwakste klas van het tweede jaar. Haar vakken, geschiedenis en kunst, spreken niet tot de leerlingen met grotere problemen aan hun hoofd. Madame Gueguen wil hen engageren in een dieper maatschappelijk debat om komaf te maken met de toekomstperspectieven die de school hen voorhoudt. Ze laat de klas vrijwillig meedingen in een nationale geschiedeniswedstrijd. Thema: kinderen en adolescenten in de naziconcentratiekampen.

Regisseur Marie-Castille Mention-Schaar laat verschillende gezichten van racisme zien. Het onderzoek naar de Holocaust brengt aangrijpende verhalen aan het licht, maar is tegelijk een spiegel waartegen het onbegrip, waarmee de jongeren van vreemde origine kampen, gehouden wordt. Het is treffend als een gesluierde jongedame haar plaats in de bus wil afstaan aan een oudere vrouw, en die haar straal negeert. ‘Les Héritiers’ is geen naïeve multiculturele lofzang. Ook radicalisering komt aan bod. Olivier, een jongen die er vooral bij wil horen, laat zijn baard groeien en verandert zijn naam naar Brahim. Hij beschuldigt Malik, geboren en getogen moslim, van het juiste pad af te zijn.

De film koppelt die problemen aan die van zigeuners en joden in de Tweede Wereldoorlog. Een gewaagde zet, maar doeltreffend. Identiteit is belangrijk: beseffen dat nazibeulen op ontmenselijking uit waren, maakt de jongeren bewuster van hun eigen identiteit. De sterke cast leerlingen lijkt een echte groep tieners die een natuurlijke dynamiek opbouwden. Gueguen gaat overtuigend met hen in dialoog. Ze zoekt en vindt openingen in hun oog-om-oog groepsdynamiek.

‘Les Héritiers’ haalt gevaarlijke vragen aan, zoals de Palestijnse kwestie, en laat ruimte voor discussie. Elke leerling is erfplichtig aan zijn geschiedenis. Als Buchenwaldoverlever Léon Zyguel benadrukt dat hij niet gelovig is, ontmijnt hij de godsdienstverschillen. Zyguel vertelt de jongeren dat hij wou overleven uit stoerdoenerij. Die bekentenis spreekt een probleemklas die knokt om een plaats in de samenleving sterk aan. ‘Les Héritiers’ is een waargebeurd verhaal dat aan het denken zet, maar een positieve boodschap wil brengen. Dat maakt de film niet enkel aangrijpend, maar bijzonder relevant.

00017 Filmmagie 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s