‘20.000 days on earth – Grootser dan de mythe’, op www.cuttingedge.be – 30/04/2014

Nick Cave film foto

 

 

 

 

 

 

 

Sommige kunstenaars zijn kleiner dan hun mythe, maar hebben die zo eigen gemaakt dat hun kleinheid eerder een charmant franje is dan een obstakel. Als Nick Cave vertelt dat zijn vader verdoken in een hoekje zijn bezopen optredens volgde, dan denk je: die man heeft wat te vertellen. Als diezelfde Cave een gesprek met zijn therapeut als basis voor zijn documentaire neemt, dan neem je dat voor vanzelfsprekend aan. En als Grinderman Nick er in slaagt in een zelfportret zo naakt te zijn dat hij er sterker uitkomt dan voorheen, dan weet je één ding: die man is groter dan zijn mythe.

‘20.000 days on earth’ is geen documentaire. Alles is stijlvol. Alles is minutieus uitgezet om de ballon Cave niet te doorprikken. Maar ook dit is kunst. Nick Cave is misschien de laatste der grote levenskunstenaars, die hun bestaan van in het begin zo wisten vorm te geven dat de geschiedenisboeken enkel vertellen wat de man zelf voor ogen had. David Bowie deed het hem voor. Hoe erg drugs en drank ook huishouden in dat perfecte plaatje, Cave blijft de man achter de typemachine, in dat elitaire intelligentsiabureau, met die voorliefde voor alles wat maar enige romantiek uitstraalt. Het genie dat het digitale tijdperk net voorging. Net zoals Leonard Cohen op Hydra ging leven als laatste van de echte romantici, zo gaat Cave in zijn eigen bestaan op. Die vergelijking is niet willekeurig. Het profiel van beide legendes, met diepe bas, atypisch muzikaal gevoel en diepliterair talent, loopt niet ongelijk. De scenarist, schrijver, muzikant en onvervalste dandy praat zich de film door een verhaal aan, waarvan je smult en proeft en waarvoor je steeds wat angst voelt.

Op de 20.000ste dag van zijn bestaan neemt hij filmmakers Iain Forsyth en Jane Pollard mee op pad. Hij kruist dagdagelijkse figuren als zijn secretaresse en therapeut, en heeft plots sleutelfiguren uit zijn verleden als Kylie Minogue op de achterbank. Het verhaal achter haar participatie aan murder ballad ‘Where the wild roses grow’ komt als luchtige anekdote ter sprake, terwijl dit voor hem een commerciële doorbraak was, en voor haar de ultieme kennismaking met muziek in alle rauwheid, onvervalste emotie en wrede artistieke gruwel. Bad Seed Warren Ellis is een absoluut sleutelfiguur. Die mede-levensestheet scharniert tussen gek en geniaal en weet vooral als geen ander pure, ongepolijste en verscheurende muzikale gevoelens de Cavewereld binnen te loodsen. Daar gaat het nu eenmaal over in het universum van Nick Cave: zonder compromissen alles wat echt is in muziek omzetten, zonder die verhullende laag ongevaarlijke properheid.

We zien hem repeteren, componeren, schrijven en filosoferen. Meer dan een inkijk in het artistieke creatieproces is dit een penetratie in een artistiek leven. De livebeelden zijn waanzinnig energiek. De archiefbeelden zijn pure film noir. De hele docu is een mokerslag voor wie kunst dood verklaart. Het is duidelijk dat Nick – Bunny Munro Jessy James – Cave een geboren verhalenverteller is. De wereld is kneedbaar. Alle tegenslag, onvolbrachte dromen, trauma’s en mislukkingen krijgen plaats in een groter geheel. Het einde van de beschaving mag dan nabij zijn, in ‘20.000 days on earth’ zijn Byron en Keats dichtbij. Met esthetiek als wapen en melancholie als – bijkomende – drug nemen Forsyth, Pllard en Cave je mee in een wereld van regen, drank, psychoanalyse, liefde en absurditeit. Maar vooral in een wereld van dreunende, beukende en bezwerende muziek. Wie schoonheid tegelijk met pijn zoekt, zit niet veraf. Wie schoonheid zonder taboe zoekt, is waar hij hoort te zijn.

CuttingEdge_thmb

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s