‘The love punch’, Filmmagie – 30/07/2014

LP1

 

 

 

 

 

 

Alle ruwe badboys en slinkse maatpakcriminelen ten spijt: het moderne bendelid is modaal, onbehouwen en fysiek ongeschikt. Na doctorandi in het recente Smetto quando voglio zijn het in THE LOVE PUNCH van Joel Hopkins gepensioneerden die de kraak van hun leven plannen. Op zijn laatste werkdag ontdekt Richard dat gewetenloos gegoochel met bedrijfsfusies hem zijn pensioen gekost heeft. Zijn ex-vrouw Kate overtuigt hem terug te stelen wat hem toekomt. THE LOVE PUNCH is bijzonder licht, maar is daar wel consequent in.

Pensioenproblemen en wetteloosheid aan de bedrijfstop konden materie zijn voor een sporadische uitdieping, maar filmregisseur Hopkins heeft dat – terecht – vermeden. Wat hij niet uit de weg gaat: de vereenzaming van de echtscheidingsgeneratie. Wanneer de kinderen het huis uit zijn en het pensioen lonkt, krijgt het gescheiden koppel onverbiddelijk op bezoek: eenzaamheid en melancholie. Daar gaan ze op hun manier mee om. Richard mikt op rondborstige veroveringen en een spelletje golf terwijl Kate het houdt op ongemakkelijk flirten en een slok wijn. Maar wanneer de jacht zijn charme verliest, overwint het gemis van eenvoudige vertrouwdheid. Hun onwaarschijnlijke roofplan is dan ook meer een vlucht voor eenzaamheid dan een absolute noodzaak.

De film is een rondje genrehoppen dat helaas geen evenwicht vindt door een scenario dat te vaak wankelt. Een flinke dosis zelfrelativering maakt het draaglijk, zeker wanneer Pierce Brosnan een lacherige James Bondimitatie doet. Zijn rol als antiheld, die wil verleiden maar er slecht in blijkt, actie wil maar zijn hernia tegen heeft en stevig naar de pijpen danst van zijn ex-vrouw, is een behoorlijke metacasting: Bond op pensioenleeftijd. Hopkins wil met een helder kleurenpalet tonen dat het leven bovenal goed is. De trip van Londen via Parijs naar de Côte d’Azur laat die sfeer nooit los. Denk aan Love is all you need, die andere zomerse Brosnanfilm waarin hij naar een kompaan voor de oude dag hengelt.

THE LOVE PUNCH is een opeenstapeling van verteerbare clichés en gedoseerde situatiehumor. Stabiel acteerwerk van Brosnan en Thompson, fijne typecasting voor Timothy Spall en Celia Imrie als excentriek tuinwijkkoppel. Hopkins speelde op veilig en maakte een ongevaarlijke zaterdagavondfilm die amper iets te vertellen heeft.

logofilmmagie_0

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s