‘Grootse sensualiteit tegenover ijskoude onmetelijkheid’, op www.cuttingedge.be – 26/06/2014

under-the-skin-scarlett-johansson

 

 

 

 

 

 

‘Under the skin’ sciencefiction noemen is een misrekening. Jonathan Glazer – herinner je ‘Sexy beast’ (2001) en ‘Birth’ (2004) – verfilmde in een onophoudelijke stroom mindfuck de kern van mens zijn, door buitenaardse ogen dan nog. Een als vrouw vermomd wezen verleidt in haar witte bestelwagen mannen om met haar mee te rijden, waarna ze hen thuis op erotische wijze verzwelgt. Het verhaal is los gebaseerd op een roman van Michel Faber uit 2000. Dit is een film die experiment en eigenheid opnieuw op de kaart zet en waar tussen alle bevreemding Scarlett Johansson als een lichtbaken de blik grijpt.

Jonathan Glazer liet zijn derde langspeler zo’n tien jaar gaarstomen – het idee was er al voor zijn onsterfelijke ‘Birth’ – en slaagde er in om perfectie vervaarlijk dicht te benaderen. Alles is zo gestileerd dat het bijna pijn doet. ‘Under the skin’ opent met een Kubrick-achtige traagheid onder een sterrenhemel en gaat  over in een pulserende oogbol. Dit zet de stemming voor een mentale trip waarin obsessief flitsende lichten van snel verkeer in de clinch gaan met het ruwe realisme van met dashcam gefilmde scènes. Meer nog, Glazer ging onwetende voorbijgangers effectief laten instappen en een praatje met Johansson te doen.

Glazer weet als geen ander duidelijk ‘2001, A space odyssey’ te evoceren zonder een moment een zielloze kopie te zijn. Integendeel, de regisseur bewijst zich meer filmkunstenaar dan verteller. Tegelijk slaagt hij erin de blik zodanig te leiden dat zijn nieuwe geen spielerei voor de nicheliefhebber is, maar een zintuiglijke parel voor een (middel)groot publiek. Scarlett Johansson is ravissant in al haar onbewogenheid. Haar uitdrukkingsloze gezicht transformeert in charmante lieftalligheid telkens ze een nieuwe prooi in haar bestelwagen lonkt. Dit bevreemdend voorgeprogrammeerde gaat constant in dialoog met de visuele kracht van Glazers vormentaal en de minimalistische, maar glasheldere soundtrack van Mica Levi. Alles straalt een ijskoude smetteloosheid uit, van inktzwarte vloeistof waarin haar prooi instinctmatig voortploetert, tot oneindig witte kamers. De erotische grootsheid van Johansson lijkt een tegengewicht, maar is al snel het meest beangstigend.

‘Under the skin’ is geen makkelijke film. Meer nog, het is op geen enkel moment te vatten wat precies gebeurt, maar de film fascineert, betovert, bevriest je even en laat je meedogenloos smelten. Het is zoeken naar de diepere essentie van de mens. Johansson wordt zich steeds meer bewust van haar menselijke lichaam en is nieuwsgierig. De mens is niet het studieobject van een verre entiteit, maar van iets dat diep vanbinnen, onder de huid verborgen zit. Dit maakt de meewarige blik van het zwarte buitenaardse wezen naar haar menselijke gezicht in haar handen een van de grootste kippenvelmomenten van 2014. Glazer bewijst dat film nog steeds een handtekening mag dragen en dat de zijne uniek is.

Cutting Edge

Cutting Edge

5 gedachtes over “‘Grootse sensualiteit tegenover ijskoude onmetelijkheid’, op www.cuttingedge.be – 26/06/2014

  1. Mijn ervaring is hoe bijzonder de film, hoe onbevredigender het einde, vind ik altijd zo’n deceptie! Maar…ben er wel nieuwschierig naar geworden!

  2. De diepere essentie van de mens ligt bij zijn schepper, hoe jammer dat velen zullen vinden. Er was maar één waarheid, er is maar één waarheid en er zal maar één waarheid zijn. Dergelijke films doen de verbeelding op hol slaan, maar ze zijn als een huis gebouwd zonder fundamenten.
    Leuk voor de spanning maar misleidend voor de ziel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s