‘Peetvader van de hedendaagse kunst Jan Hoet overleden’, op www.tento.be, met Sven Sabbe

200909050859-1_jan-hoet-krijgt-kunstonderscheiding-in-duitsland

Deze ochtend overleed Jan Hoet op 77-jarige leeftijd in het Gents Universitair Ziekenhuis. Hij was stichter en bezieler van het S.M.A.K. en zowat de bekendste pleitbezorger voor hedendaagse kunst in België.

Jan Hoet is voor velen een Gents figuur. Toch werd hij in 1936 geboren in Leuven en verbleef hij tijdens zijn eerste levensjaren in Geel. Pas op 10-jarige leeftijd verhuisde hij met zijn familie naar Gent, waar hij later Plastische Kunsten en Kunstgeschiedenis studeerde.

Hoet werd in 1975 conservator van het Museum voor Hedendaagse Kunst, toen nog in een vleugel van het Museum voor Schone Kunsten Gent. Hij drukte al snel een stempel op het museumbeleid.Een museum moest niet simpelweg kunst tonen, maar een plaats zijn waar kunst leeft en in dialoog gaat met de bezoeker. Hij paste die visie al meteen toe bij zijn eerste tentoonstelling ‘Aktuele Kunst in België in 1979. Inzicht/Overzicht, Overzicht/Inzicht’.

“Een museum is een architectuur die eerder moet worden gezien als een ‘omgeving’ die zo geconcipieerd is dat de waarachtige kwaliteiten van het artistieke optimaal op de voorgrond kunnen treden, dat ze het specifieke klimaat ervan in zich opneemt, om het op haar beurt uit te stralen.” Jan Hoet (OKV 1985)

Jan Hoet stond ook bekend om zijn actief aankoopbeleid. In de jaren tachtig verwierf het museum belangrijke aanwinsten zoals werk van Panamarenko en Joseph Beuys. Hij liet de collectie exponentieel groeien, en maakte uiteindelijk zijn museumvisie waar in een eigen gebouw. Onder zijn bezielde leiding zag in 1999 het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) het levenslicht in het gerenoveerde casinogebouw, een museum dat uitgroeide tot rots in de wereld van de actuele kunst. Pas in 2003 liet hij het hoofdcuratorschap over. Door Hoets typische, wild gesticulerende ijver om actuele kunst in de media te legitimeren en representeren was hij een graag geziene gast om over zijn materie te spreken.

Hoet was niet iemand die voor eigen kerk preekte. Het liefst wou hij hedendaagse kunst naar de mensen krijgen. Dit kreeg zijn eerste uiting in Chambre d’Amis in 1986, waar enkele wereldvermaarde kunstenaars Gentse privéwoningen als kunstruimte gebruiken. Het bleek een overdonderend succes. Deze tentoonstelling kreeg 25 jaar later een vervolg in TRACK. In 2000 met Over The Edges trok actuele kunst de Gentse binnenstad in.

Chambre d’Amis zette Jan Hoet internationaal op de kaart. Dat kwam volledig tot uiting bij zijn benoeming als directeur van Documenta IX in Kassel (1992). Zijn verwezenlijkingen daar gaven de Belgische kunstwereld extra gestalte in het buitenland. In Fragmenten van kunst in België (OKV 1990) gaat OKV dieper in op de grote rol die Jan Hoet speelde als internationale vertegenwoordiger van de Belgische kunst. Tot zijn recentste internationale uitschieters behoort de leiding van de biënnale van Yinchuan (2012). Na zijn afscheid van het  S.M.A.K. was hij van 2003 tot 2008 artistiek leider van het MARTa museum in Herford (Duitsland).

De laatste jaren ging Hoets gezondheid achteruit. Hij verloor een nier, lag even in coma na een virale longinfectie en overleefde een hartstilstand. Door een medische fout moest hij bovendien de laatste jaren vaak een nierdialyse ondergaan. Op weg naar het ziekenhuis kreeg hij op 7 februari een tweede harstilstand. Sindsdien was Hoet aan het ziekbed gekluisterd, waar hij op donderdagochtend 27 februari overleed.

Met Jan Hoet verliest de kunstwereld een groot man. Hij zette eigenhandig in Vlaanderen de hedendaagse kunst op de kaart. De gedrevenheid en energie waarmee hij zich inzette, zullen altijd blijven nazinderen in zijn Stedelijk Museum voor Actuele Kunst te Gent. Onwrikbaar in zijn overtuigingen was hij vaak niet tegen te spreken in debatten, maar net daarom wist hij altijd de aandacht te vestigen. Met een oog en een hart voor kunst was Hoet van onmisbaar belang voor de carrières van enkele van onze grootste kunstenaars.

Jan Hoets laatste tentoonstelling, Expo Middle Gate Geel ’13, liep in januari af. Daar kon hij een laatste maal twee belangrijke factoren benadrukken die hem zijn hele leven lang fascineerden: de stadstentoonstelling en het concept ‘kunst en psychiatrie’. Hij werkte nog mee aan De Zee, een grootschalige internationale tentoonstelling georganiseerd door MuZee Oostende. Die tentoonstelling start in oktober 2014.

Sven Sabbe & Jonas Bruyneel
Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s